2023-09-19, 14:08:10
(Üzenet szerkesztésének időpontja: 2023-09-19, 14:20:47. Szerkesztette: George Bailey. Edited 2 times in total.)
Mivel egyre többet hallani és olvasni erről a bohózatba illő szánalmasságról, muszáj én is megosszam a gondolataimat:
https://infostart.hu/sport/2023/04/05/bo...a-1-vb-nek
Tehát 2008-ban (Massa és Hamilton bajnoki csatájának évében, ahol az utolsó futam utolsó utáni fél percében nyerte meg Hamilton a vb-t) rendeztek előszőr futamot Szingapúrban (az volt az első villanyfényes futam az F1 történetében, méghozzá egy utcai pályán - utcai pálya azt jelenti, hogy nincsenek bukóterek, minden megcsuszás a falban végződhet).
Massa egy szenzációs idővel megszerezte a pole poziciót, és szépen vezette a futamot, míg kb a 15. kör környékén az akkor Renault autót vezető Alonso kiállt kerékcserére meg tankolásra (az utolsó helyek egyikéről, ugyanis hátulról rajtolt, mert az időmérőn elromlott az autója). Irtó hamar volt még egy kiálláshoz. Csakhogy egy körrel később az akkori csapattársa, a 3x világbajnok Nelson Piquet fia a falnak csapta az autóját, ami miatt bejött a biztonsági autó, és mint ilyenkor mindig, a mezőny 90%-a bement kerékcserére meg tankolásra, és igy Alonso, aki már teljesítette ezt, az élre állt, mert mindenki eltűnt előle. Utcai pályán szinte lehetetlen előzni, igy csak pályán kellett tartani az autóját, hogy megnyerje a futamot.
Nos, ami a többiek kiállását illeti, az élről bejövő Massáét kicsit elkapkodták, és zöld jelzést adtak, mikor a tankolócső még az autóján volt, ami a futamába került, és végül utolsó helyek egyikén futott be, nulla ponttal a szerint megérdemelt 10 helyett, amit kapott volna, ha nyer:
Hamilton 3. lett, 6 pontot kapott, és szezon végén 1 ponttal ő lett a bajnok.
Nos, nekem már akkor gyanús volt, hogy Alonso csapattársa pont egy körrel a spanyol kiállása utána falnak csapja az autóját, és ez mennyire jól jön Alonsónak. Léteznek ekkora véletlenek? Nem. De ez csak egy évvel később derült ki, mikor Piquet kitette a csapata szezon közben a gyenge szereplése miatt, ami miatt a brazil kitáltalt a Szingapúrban történtekről.
Ugyanis a csapatfőnöke Flavio Briatore parancsára csapta az autóját a falba, hogy ezzel segítse a csapattársát. Csalás a sokadik hatványon.
Akkor Briatorét és még egy fontot csapatmérnőköt kidobták az F1-ből emiatt, Alonsót nem vádolták semmivel, megtarthatta azt a győzelmet.
Csakhogy állítólag létezik egy olyan szabály (amit érdekes módon az F1 73 éve alatt sosem alkalmaztak), hogy ha egy futamon csalás történik, azt a futamot törölni kell.
Massának nagyon jól jött volna, hogyha ez a futamot törlik, mert akkor Hamilton nem kap 6 pontot, és Massa lett volna év végén a bajnok.
Tehát ahelyett, hogy akár utólag kizárják a csalót, nem, az egész futamot törölni. De mint mondtam, ilyesmi sosem történt, pedig volt csalás bőven az évtizedek folyamán.
No meg, aki óvás akar ilyesmi miatt benyújtani a szezon végéig kell ezt megtegye. Massa azt egy évre rá tudta meg, tehát már semmi óvás nem nyújthatott be a szingapúri futam törlését illetően. De jaj, mennyit nyavalygott jó 10 éven át emiatt, mintha legalábbis a Renault csapat adott volna neki zöld jelzést a tankolása alatt, ami miatt löttek a futamának.
Volt akkor kapkodás a boxutcában, mert szinte minden csapat mindkét pilótája bejött egyszerre, de mégis csak a Ferrari cseszte el.
Itt a történet véget is érhetne, csakhogy idén tavasszal az akkor az F1-et irányitó Bernie Ecclestone adott egy interjút, melyben elismerte, hogy már a szezon vége előtt tudtak a csalásról (a sport vezetősége), de elhallgatták a dolgot, hogy ne egy zöld asztali húzás döntse el a címet. Na, ennyi kellett Massának, hogy ismét támadásba lendüljön.
Dél-Koreában, ha megölsz valakit/valakiket, és 15 éven át nem kaptak el, 15 év plusz egy napra rá bemehetsz a rendőrségre, hogy elismerd, amit tettél, és egy újjal sem nyúlhatnak hozzád.
Eleinte csak a sportot akarta perelni, és itt még meg is értettem volna. Anyagi követelményei voltak, mert ha akkor ő jön ki bajnoknak, egészen más lett volna a piaci értéke, köv. évre sokkal nagyobb fizetést kapott volna a csapatától, és amikor évek múlva távozott a Ferraritól, ha bajnoki címmel a zsebében teszi azt, akkor sokkal több csapat érdeklődött volna utána, mert minden csapatnak érdeke, hogy leszerződtessen egy bajnokot. Csakhogy közben Massa meggondolta magát, és akarja a 2008-as vb-címet is, 15 évvel később. És ezzel teszi magát közröhej tárgyává. Wéber Gábor is elmondta erről a véleményét, ugyanis szerinte Massa sosem volt egy bajnok alkat, volt pár pálya (nem túl sok), ami nagyon feküdt a vezetési stílusának, de pl egy esőben eset-kelt, márpedig esőben a pilóta számít, nem az autó. No de (továbbra is Wéber szerint) amilyen sportszerűen viselte, hogy szinte bajnok lett a hazai pályáján, de 30 másodperccel később mégsem - a futam után a dobogón, emiatt az emberek a szívük bajnokának tekintették.
De most ezzel a röhejes jogi lépésével ezt a tiszteletbeli "címet" is el fogja veszíteni (még mindig Wéber szerint).
Ha valami SF-be illő "csoda" folytán sikerrel jár, olyan precedenst teremtene az ügy, hogy rengeteg vb-cim más tulajdonába kerülne (évtizedek óta lezajlott bajnoki csatákból):
- Senna 1990-ben, mikor a szezonzárón szándékosan kiütötte Prostot, mert neki elég volt, hogy kiessenek mindketten, hogy ő legyen a bajnok
- 1994-ből Schumachertől, aki a szezonzárón, miután megrondálodott és már csak gurulni volt képes az autója, mert eltalálta a falat, úgy döntött, hogy nekimegy a mögötte haladó bajnoki ellenfelének, Damon Hillnek, ugyanis, ha Hill is kiesik, Schumacher a bajnok
- 2007 Raikkonentől, Igaz, itt ő nem csinált semmi szabálytalant (mint ahogy Hamilton sem 2008-ban Szingapúrban), de az utolsó futamon Braziliában, ő megnyerte a futamot (azzal a vb-címet is), 2. lett Massa, 3. Alonso. 4. Nico Rosberg, 5. Robert Kubica, 6. Nick Heidfeld és 7. lett Hamilton, aki igy 1 ponttal elbukta a címet. Csakhogy: a futam után kiderült, hogy a Hamilton előtt befutó 3 pilóta autója szabálytalan volt, ami miatt mindig kizárás jár. Csakhogy ha kizárják őket, Hamilton 3 ponttal többet kap, és ő lett volna a bajnok, és inkább a szabályzat ellen döntöttek, hogy ne befolyásolják a vb-t.
- 2021: Abu-Dzabi. Hamilton vezeti a futamot és ő a bajnok, mert pontegyenlőséggel érkeztek a szezonzáróra, és aki elől végzi a futamot, az nyeri a vb-t, csakhogy 5 körrel a vége előtt bejött a biztonsági autó, Hamiltonnak nem volt annyi előnye a 2. helyezetthez képest, hogy bejöjjön kerékcserére (bizony, ilyenkor előnyösebb helyzetben van az, aki hátrébb van. Ugyanis a bokszkiállást illetően, az mindig az ellenkezőjét teszi, mint az élen lévő. Ha az élen lévő bemegy kereket cserélni, ő kint marad a pályán, ha az élen lévő kint marad, akkor a másik bejön). No meg a 2. helyen autózó Verstapennek volt elegendő előnye a mögötte autózóhoz képest, hogy bemenjen kereket cserélni, és kijöjjön elé.
A szabályzat azt mondja, hogy ha elengedik a lekörözött pilótákat, akkor kell várni még egy kört, hogy a futamot újraindithassák, csakhogy, ha igy jártak volna el (szabályszerűen), akkor a futamot már nem indították volna újra, és Hamilton a bajnok. De megint kedvük szerint átírták a saját maguk által lefektetett szabályokat, és nem vártak még egy kört, hanem azonnal újraindították a futamot, mindössze 1 körre, ami elég is volt, hogy a friss gumikon autózó Verstappen megelőzze Hamiltont.
No meg, csak azok a pilóták kellett eltűnjenek (a lekörözöttekből), akik Hamilton és Verstappen között voltak, a 3. helyen autózó Sainznak, nem adták meg a lehetőséget, hogy ő is a futamgyőzelemért harcolhasson. A közte és Verstappen között lévő lekörözött pilóták ott kellett maradjanak, hogy védjék a hollandot egy esetleges támadástól.
Tehát ha Massa megkapja Hamilton 2008-as bajnoki címét, akkor Hamilton megkapja a 2007-est és a 2021-est. Hát, elfogadom.
https://infostart.hu/sport/2023/04/05/bo...a-1-vb-nek
Tehát 2008-ban (Massa és Hamilton bajnoki csatájának évében, ahol az utolsó futam utolsó utáni fél percében nyerte meg Hamilton a vb-t) rendeztek előszőr futamot Szingapúrban (az volt az első villanyfényes futam az F1 történetében, méghozzá egy utcai pályán - utcai pálya azt jelenti, hogy nincsenek bukóterek, minden megcsuszás a falban végződhet).
Massa egy szenzációs idővel megszerezte a pole poziciót, és szépen vezette a futamot, míg kb a 15. kör környékén az akkor Renault autót vezető Alonso kiállt kerékcserére meg tankolásra (az utolsó helyek egyikéről, ugyanis hátulról rajtolt, mert az időmérőn elromlott az autója). Irtó hamar volt még egy kiálláshoz. Csakhogy egy körrel később az akkori csapattársa, a 3x világbajnok Nelson Piquet fia a falnak csapta az autóját, ami miatt bejött a biztonsági autó, és mint ilyenkor mindig, a mezőny 90%-a bement kerékcserére meg tankolásra, és igy Alonso, aki már teljesítette ezt, az élre állt, mert mindenki eltűnt előle. Utcai pályán szinte lehetetlen előzni, igy csak pályán kellett tartani az autóját, hogy megnyerje a futamot.
Nos, ami a többiek kiállását illeti, az élről bejövő Massáét kicsit elkapkodták, és zöld jelzést adtak, mikor a tankolócső még az autóján volt, ami a futamába került, és végül utolsó helyek egyikén futott be, nulla ponttal a szerint megérdemelt 10 helyett, amit kapott volna, ha nyer:
Hamilton 3. lett, 6 pontot kapott, és szezon végén 1 ponttal ő lett a bajnok.
Nos, nekem már akkor gyanús volt, hogy Alonso csapattársa pont egy körrel a spanyol kiállása utána falnak csapja az autóját, és ez mennyire jól jön Alonsónak. Léteznek ekkora véletlenek? Nem. De ez csak egy évvel később derült ki, mikor Piquet kitette a csapata szezon közben a gyenge szereplése miatt, ami miatt a brazil kitáltalt a Szingapúrban történtekről.
Ugyanis a csapatfőnöke Flavio Briatore parancsára csapta az autóját a falba, hogy ezzel segítse a csapattársát. Csalás a sokadik hatványon.
Akkor Briatorét és még egy fontot csapatmérnőköt kidobták az F1-ből emiatt, Alonsót nem vádolták semmivel, megtarthatta azt a győzelmet.
Csakhogy állítólag létezik egy olyan szabály (amit érdekes módon az F1 73 éve alatt sosem alkalmaztak), hogy ha egy futamon csalás történik, azt a futamot törölni kell.
Massának nagyon jól jött volna, hogyha ez a futamot törlik, mert akkor Hamilton nem kap 6 pontot, és Massa lett volna év végén a bajnok.
Tehát ahelyett, hogy akár utólag kizárják a csalót, nem, az egész futamot törölni. De mint mondtam, ilyesmi sosem történt, pedig volt csalás bőven az évtizedek folyamán.
No meg, aki óvás akar ilyesmi miatt benyújtani a szezon végéig kell ezt megtegye. Massa azt egy évre rá tudta meg, tehát már semmi óvás nem nyújthatott be a szingapúri futam törlését illetően. De jaj, mennyit nyavalygott jó 10 éven át emiatt, mintha legalábbis a Renault csapat adott volna neki zöld jelzést a tankolása alatt, ami miatt löttek a futamának.
Volt akkor kapkodás a boxutcában, mert szinte minden csapat mindkét pilótája bejött egyszerre, de mégis csak a Ferrari cseszte el.
Itt a történet véget is érhetne, csakhogy idén tavasszal az akkor az F1-et irányitó Bernie Ecclestone adott egy interjút, melyben elismerte, hogy már a szezon vége előtt tudtak a csalásról (a sport vezetősége), de elhallgatták a dolgot, hogy ne egy zöld asztali húzás döntse el a címet. Na, ennyi kellett Massának, hogy ismét támadásba lendüljön.
Dél-Koreában, ha megölsz valakit/valakiket, és 15 éven át nem kaptak el, 15 év plusz egy napra rá bemehetsz a rendőrségre, hogy elismerd, amit tettél, és egy újjal sem nyúlhatnak hozzád.
Eleinte csak a sportot akarta perelni, és itt még meg is értettem volna. Anyagi követelményei voltak, mert ha akkor ő jön ki bajnoknak, egészen más lett volna a piaci értéke, köv. évre sokkal nagyobb fizetést kapott volna a csapatától, és amikor évek múlva távozott a Ferraritól, ha bajnoki címmel a zsebében teszi azt, akkor sokkal több csapat érdeklődött volna utána, mert minden csapatnak érdeke, hogy leszerződtessen egy bajnokot. Csakhogy közben Massa meggondolta magát, és akarja a 2008-as vb-címet is, 15 évvel később. És ezzel teszi magát közröhej tárgyává. Wéber Gábor is elmondta erről a véleményét, ugyanis szerinte Massa sosem volt egy bajnok alkat, volt pár pálya (nem túl sok), ami nagyon feküdt a vezetési stílusának, de pl egy esőben eset-kelt, márpedig esőben a pilóta számít, nem az autó. No de (továbbra is Wéber szerint) amilyen sportszerűen viselte, hogy szinte bajnok lett a hazai pályáján, de 30 másodperccel később mégsem - a futam után a dobogón, emiatt az emberek a szívük bajnokának tekintették.
De most ezzel a röhejes jogi lépésével ezt a tiszteletbeli "címet" is el fogja veszíteni (még mindig Wéber szerint).
Ha valami SF-be illő "csoda" folytán sikerrel jár, olyan precedenst teremtene az ügy, hogy rengeteg vb-cim más tulajdonába kerülne (évtizedek óta lezajlott bajnoki csatákból):
- Senna 1990-ben, mikor a szezonzárón szándékosan kiütötte Prostot, mert neki elég volt, hogy kiessenek mindketten, hogy ő legyen a bajnok
- 1994-ből Schumachertől, aki a szezonzárón, miután megrondálodott és már csak gurulni volt képes az autója, mert eltalálta a falat, úgy döntött, hogy nekimegy a mögötte haladó bajnoki ellenfelének, Damon Hillnek, ugyanis, ha Hill is kiesik, Schumacher a bajnok
- 2007 Raikkonentől, Igaz, itt ő nem csinált semmi szabálytalant (mint ahogy Hamilton sem 2008-ban Szingapúrban), de az utolsó futamon Braziliában, ő megnyerte a futamot (azzal a vb-címet is), 2. lett Massa, 3. Alonso. 4. Nico Rosberg, 5. Robert Kubica, 6. Nick Heidfeld és 7. lett Hamilton, aki igy 1 ponttal elbukta a címet. Csakhogy: a futam után kiderült, hogy a Hamilton előtt befutó 3 pilóta autója szabálytalan volt, ami miatt mindig kizárás jár. Csakhogy ha kizárják őket, Hamilton 3 ponttal többet kap, és ő lett volna a bajnok, és inkább a szabályzat ellen döntöttek, hogy ne befolyásolják a vb-t.
- 2021: Abu-Dzabi. Hamilton vezeti a futamot és ő a bajnok, mert pontegyenlőséggel érkeztek a szezonzáróra, és aki elől végzi a futamot, az nyeri a vb-t, csakhogy 5 körrel a vége előtt bejött a biztonsági autó, Hamiltonnak nem volt annyi előnye a 2. helyezetthez képest, hogy bejöjjön kerékcserére (bizony, ilyenkor előnyösebb helyzetben van az, aki hátrébb van. Ugyanis a bokszkiállást illetően, az mindig az ellenkezőjét teszi, mint az élen lévő. Ha az élen lévő bemegy kereket cserélni, ő kint marad a pályán, ha az élen lévő kint marad, akkor a másik bejön). No meg a 2. helyen autózó Verstapennek volt elegendő előnye a mögötte autózóhoz képest, hogy bemenjen kereket cserélni, és kijöjjön elé.
A szabályzat azt mondja, hogy ha elengedik a lekörözött pilótákat, akkor kell várni még egy kört, hogy a futamot újraindithassák, csakhogy, ha igy jártak volna el (szabályszerűen), akkor a futamot már nem indították volna újra, és Hamilton a bajnok. De megint kedvük szerint átírták a saját maguk által lefektetett szabályokat, és nem vártak még egy kört, hanem azonnal újraindították a futamot, mindössze 1 körre, ami elég is volt, hogy a friss gumikon autózó Verstappen megelőzze Hamiltont.
No meg, csak azok a pilóták kellett eltűnjenek (a lekörözöttekből), akik Hamilton és Verstappen között voltak, a 3. helyen autózó Sainznak, nem adták meg a lehetőséget, hogy ő is a futamgyőzelemért harcolhasson. A közte és Verstappen között lévő lekörözött pilóták ott kellett maradjanak, hogy védjék a hollandot egy esetleges támadástól.
Tehát ha Massa megkapja Hamilton 2008-as bajnoki címét, akkor Hamilton megkapja a 2007-est és a 2021-est. Hát, elfogadom.
O fată ca ea...
Eudoxiu de Hurmuzachi
Eudoxiu de Hurmuzachi