2023-07-27, 21:52:53
Oppenheimer
Az Oppenheimer egyáltalán nem könnyű film, és a 3 órájával nem is rövid (2 óráig bírtam, a bomba letesztelése után úgy voltam, hogy vagy az én hólyagom is úgy fog robbanni, vagy kifutok a mosdóba). Három szálon indul el egyszerre a cselekmény: egyrészt láthatjuk azt, ahogy a Truman-kormányzat alatt megbecsült és elismert Oppenheimerből az Eisenhower-korszak során egy meglehetősen kemény bizottsági meghallgatással kegyvesztett személyt csináltak (tudjuk, mennyire "szerette" Eisenhoover az elődjét). Ahogy halad előre a meghallgatás, szépen lassan megismerhetjük a címszereplő szinte teljes életútját (25-30-as éveitől), ez lesz a sztori második fontosabb csapásvonala. Tanulmányaitól indulunk, nyilván végigmegyünk az egész Manhattan-terven, annak sikerén, később pedig a hidrogénbomba kapcsán felmerülő kételyeken is. Mindezeken túl azonban kapunk egy harmadik réteget is, a Robert Downey Jr. által alakított Lewis Strauss saját bizottsági meghallgatását, ami a film legnagyobb fordulatait tartogatja.
A legizgalmasabb és legnagyobb hatásértékkel bíró jelente a filmnek vitathatatlanul a Szentháromság-hadművelet (Trinity) névre keresztelt kísérleti robbantáshoz kapcsolódik. A rendező ezekben a valóban torokszorító pillanatokban annak ellenére képes csúcsra járatni a suspense-t, hogy aki valaha fogott már a kezében középiskolai történelemkönyvet, az pontosan tudja, hogyan végződött az emberiség történelmének egyik legkockázatosabb vállalkozása.
A kioltott és a megóvott életek számolgatásával, a Hirosimára és Nagaszakira 1945 augusztusában ledobott atomtöltetek költség-haszon elemzésével nem dr. J. Robert Oppenheimernek kellett volna foglalkoznia. Különben is, saját állítása szerint soha nem volt jó matematikából. De ha valakit a Time magazin az "atombomba atyjának" nevez, azt holtáig nyugtalanítani fogja, mire használták fel a teremtményét. Elvégre Oppenheimernek nemcsak atombombája volt, hanem lelkiismerete is.
Elképesztően látványos alkotásról van szó, olyan filmről, amely sok szempontból megváltoztathatja az ember gondolkodását. A film nemcsak az atombomba létrehozását mutatja be, de a hatásáról is gondolkodik, ráadásul nem könnyen megválaszolható erkölcsi kérdések sorát is felveti. Például azt, milyen szerepe lehetett a tudósoknak abban, hogy egyetlen világhatalom se legyen az atombomba kizárólagos birtokosa, hanem létrejöjjön a világban valamiféle egyensúly. Másrészt az a boszorkányüldözés, amelyet Oppenheimer ellen folytatnak a II. világháború után, túl nagy hangsúlyt kap a filmben. Olyan érzésünk van, mintha a történetmesélés nagyobb része menne el ezzel: Oppenheimer kommunista múltjának kutatásával, karakterének gyilkolásával, lejáratásával. Hogy minderre miért van szükség, azt nem mondja ki a film didaktikusan, arra a nézőnek magának kell rájönnie.
Kb. 2/3-át megértettem, akinek nem fűlik hozzá a foga, annak ott a Barbie.
Mondtam a chat topiknál Pearl Harbor 80. évfordulóján, hogy személy szerint több jót látok abban, hogy ilyen fegyverek léteznek a világon, mintha nem volnának, ugyanis ezen nélkül, meglátásom szerint 45 óta, egy biztos, de talán két újabb világháború is lett volna, de még a legelvetemültebb diktátorok is tisztában vannak vele, hogy egy atomháborúnak nem lennének nyertesei, és annál jobban ragaszkodnak az élethez. Remélem, egyikük sem cáfol rám.
Az Oppenheimer egyáltalán nem könnyű film, és a 3 órájával nem is rövid (2 óráig bírtam, a bomba letesztelése után úgy voltam, hogy vagy az én hólyagom is úgy fog robbanni, vagy kifutok a mosdóba). Három szálon indul el egyszerre a cselekmény: egyrészt láthatjuk azt, ahogy a Truman-kormányzat alatt megbecsült és elismert Oppenheimerből az Eisenhower-korszak során egy meglehetősen kemény bizottsági meghallgatással kegyvesztett személyt csináltak (tudjuk, mennyire "szerette" Eisenhoover az elődjét). Ahogy halad előre a meghallgatás, szépen lassan megismerhetjük a címszereplő szinte teljes életútját (25-30-as éveitől), ez lesz a sztori második fontosabb csapásvonala. Tanulmányaitól indulunk, nyilván végigmegyünk az egész Manhattan-terven, annak sikerén, később pedig a hidrogénbomba kapcsán felmerülő kételyeken is. Mindezeken túl azonban kapunk egy harmadik réteget is, a Robert Downey Jr. által alakított Lewis Strauss saját bizottsági meghallgatását, ami a film legnagyobb fordulatait tartogatja.
A legizgalmasabb és legnagyobb hatásértékkel bíró jelente a filmnek vitathatatlanul a Szentháromság-hadművelet (Trinity) névre keresztelt kísérleti robbantáshoz kapcsolódik. A rendező ezekben a valóban torokszorító pillanatokban annak ellenére képes csúcsra járatni a suspense-t, hogy aki valaha fogott már a kezében középiskolai történelemkönyvet, az pontosan tudja, hogyan végződött az emberiség történelmének egyik legkockázatosabb vállalkozása.
A kioltott és a megóvott életek számolgatásával, a Hirosimára és Nagaszakira 1945 augusztusában ledobott atomtöltetek költség-haszon elemzésével nem dr. J. Robert Oppenheimernek kellett volna foglalkoznia. Különben is, saját állítása szerint soha nem volt jó matematikából. De ha valakit a Time magazin az "atombomba atyjának" nevez, azt holtáig nyugtalanítani fogja, mire használták fel a teremtményét. Elvégre Oppenheimernek nemcsak atombombája volt, hanem lelkiismerete is.
Elképesztően látványos alkotásról van szó, olyan filmről, amely sok szempontból megváltoztathatja az ember gondolkodását. A film nemcsak az atombomba létrehozását mutatja be, de a hatásáról is gondolkodik, ráadásul nem könnyen megválaszolható erkölcsi kérdések sorát is felveti. Például azt, milyen szerepe lehetett a tudósoknak abban, hogy egyetlen világhatalom se legyen az atombomba kizárólagos birtokosa, hanem létrejöjjön a világban valamiféle egyensúly. Másrészt az a boszorkányüldözés, amelyet Oppenheimer ellen folytatnak a II. világháború után, túl nagy hangsúlyt kap a filmben. Olyan érzésünk van, mintha a történetmesélés nagyobb része menne el ezzel: Oppenheimer kommunista múltjának kutatásával, karakterének gyilkolásával, lejáratásával. Hogy minderre miért van szükség, azt nem mondja ki a film didaktikusan, arra a nézőnek magának kell rájönnie.
Kb. 2/3-át megértettem, akinek nem fűlik hozzá a foga, annak ott a Barbie.
Mondtam a chat topiknál Pearl Harbor 80. évfordulóján, hogy személy szerint több jót látok abban, hogy ilyen fegyverek léteznek a világon, mintha nem volnának, ugyanis ezen nélkül, meglátásom szerint 45 óta, egy biztos, de talán két újabb világháború is lett volna, de még a legelvetemültebb diktátorok is tisztában vannak vele, hogy egy atomháborúnak nem lennének nyertesei, és annál jobban ragaszkodnak az élethez. Remélem, egyikük sem cáfol rám.
Tomas Masaryk, Brezsnyev nem szarik.
Fuck you, Michael Masi!
Fuck you, Michael Masi!