This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Könyvmoly
Maurice Hamilton: Niki Lauda

[Kép: ID22-326707.JPG]

Niki Lauda az autósport ünnepelt sztárja volt, az egyetlen a sportág történetében, aki a két legsikeresebb csapat, a Ferrari és a McLaren színeiben is csúcsra ért a királykategóriában, és az egyetlen, akiről hollywoody film készült (https://www.imdb.com/title/tt1979320/). Hat héttel azután, hogy a hírhedt nürburgringi pályán 1976-ban súlyos égési sérüléseket szenvedett és már a legrosszabbra készült a Forma-1 világa, Lauda Monzában visszaült a Ferrarijába, hogy megvédje világbajnoki címét, ami abban az évben végül nem sikerült, ám a következőben ismét csúcsra tört, majd pár év távolmaradás után 1984-ben háromszoros világbajnokká vált, legyőzve csapattársát, Alain Prostot félponttal (máig a legszorosabb bajnoki befutó).  Amikor végleg szögre akasztotta a bukósisakját, saját légitársaságára koncentrált. 1991 május 26-án újabb baleset következményeivel kellett szembenéznie Laudának, amikor a légitársaság egyik gépe Bangkokban rögtön a felszállás után lezuhant, a szerencsétlenségben mind a 223 utas és a 10 fős személyzet is életét vesztette. A gépen egyébként két magyar állampolgár is utazott. Lauda különféle menedzseri szerepkörökben tért vissza a Forma-1-be (90-es évek elején a Ferrarihoz, a végén pedig a Jaguárhoz), és végül neki sikerült rábeszélnie 2012-ben Lewis Hamiltont, hogy hagyja ott az akkor csaknem csúcson lévő Mclarent és csatlakozzon az akkor legjobb 5-ben sem lévő Mercedes csapatához, és vért izzadva közösen felépítettek azt a csapatot, amely éveken át olyan sikereket ért el, mint azelőtt senki. 
Emlékszem, mikor tavaly az utolsó előtti futamon Hamilton Covid miatt nem vehetett részt, az egyik csákó - már nem emlékszem, kicsoda, és túl lusta vagyok, hogy visszalapozzak - azt irta (ahelyett, hogy aggódalmát és jókívánságát fejezte volna ki olyan valaki iránt, akire a már lassan 5 millió emberi életet követelő vírus sújtott le), hogy: "Na tessék, George Russell most bizonyította be, hogy szinte bárki ül be az F1 jelenlegi legjobb autójába, simán nyerhet vele, még ha élete első F1 versenyét futja is. 65 körig simán vezetett 8 másodperccel Bottas előtt és ott a csapat erősen keresztbe tett neki a gumi csereberénél, összekevertek mindent és mindenkit... különben győz élete első F1 versenyén. Nem kell ehhez túlértékelt versenyzőnek lenni..."  Vagy valami ehhez hasonlót irt, tényleg nem emlékszem már pontosan. 
Mindenesetre az illető már ott baromságot irt, hogy "élete első F1 versenyét futja is", mert Russel egész szezonban versenyzett a Williams csapatában, és a Mercedes csapatfőnökének, Toto Wolffnak a protezsáltja, tehát eléggé bennfentesnek tekinthető a Mercedes csapaton belül. No meg az illető biztos nem az első fiatalságát élheti, vagy csak nagyon rossz memóriával rendelkezik (vagy szemellenzővel szemléli a dolgokat), mert azt már teljesen elfelejtette, hogy amikor 1999-ben Schumacher lábtörést szenvedett a 16 futamból álló szezon nyolcadik fordulóján, Angliában (és kénytelen volt kihagyni majdnem az egész szezont, tehát nulla esélye volt a bajnoki címre), minek következtében a Ferrari csapat azonnal leállt az azévi autó fejlesztésével, és gőzerővel dolgozott a következő évin, a teljesen mellőzött másodszámú pilótájuk, Eddie Irvine megmutatta, hogy ha csak egy ilyen csonka esélyt is kap a világbajnoki cím megszerzésére, az utolsó futamig harcban lesz érte (még ha 2 ponttal végül alul is maradt a McLarenes Mika Häkkinennel szemben, ahol ellenben a Ferrarival, egész évben fejlesztették a '99-es autót). Mint ahogy arról is megfeledkezett az illető, hogy a Schumacher helyére beugró Mika Salo is futamot nyerhetett volna, ha nem kellett volna átadnia az első helyet a bajnoki címért kevés lőszerrel harcba szálló Irvine-nak. Tehát domináns autókkal tudnak mások is nyerni, de ez még nem jelenti azt, hogy képesek lennének a nehéz helyzetekben is úgy helytállni, mint a legnagyobbak.
A szókimondóságáról legalább annyira, mint a balesetéről híres Lauda erre azt mondaná, hogy "aki ezt másképp látja, az ostoba".
Tomas Masaryk, Brezsnyev nem szarik.

Nem mindegy, hogy egy kulcs több zárat nyit, vagy egy zárat több kulcs nyit.
Válaszol
(2021-07-21, 19:43:10)George Bailey Írta: Maurice Hamilton: Niki Lauda

[Kép: ID22-326707.JPG]

Niki Lauda az autósport ünnepelt sztárja volt, az egyetlen a sportág történetében, aki a két legsikeresebb csapat, a Ferrari és a McLaren színeiben is csúcsra ért a királykategóriában, és az egyetlen, akiről hollywoody film készült (https://www.imdb.com/title/tt1979320/). Hat héttel azután, hogy a hírhedt nürburgringi pályán 1976-ban súlyos égési sérüléseket szenvedett és már a legrosszabbra készült a Forma-1 világa, Lauda Monzában visszaült a Ferrarijába, hogy megvédje világbajnoki címét, ami abban az évben végül nem sikerült, ám a következőben ismét csúcsra tört, majd pár év távolmaradás után 1984-ben háromszoros világbajnokká vált, legyőzve csapattársát, Alain Prostot félponttal (máig a legszorosabb bajnoki befutó).  Amikor végleg szögre akasztotta a bukósisakját, saját légitársaságára koncentrált. 1991 május 26-án újabb baleset következményeivel kellett szembenéznie Laudának, amikor a légitársaság egyik gépe Bangkokban rögtön a felszállás után lezuhant, a szerencsétlenségben mind a 223 utas és a 10 fős személyzet is életét vesztette. A gépen egyébként két magyar állampolgár is utazott. Lauda különféle menedzseri szerepkörökben tért vissza a Forma-1-be (90-es évek elején a Ferrarihoz, a végén pedig a Jaguárhoz), és végül neki sikerült rábeszélnie 2012-ben Lewis Hamiltont, hogy hagyja ott az akkor csaknem csúcson lévő Mclarent és csatlakozzon az akkor legjobb 5-ben sem lévő Mercedes csapatához, és vért izzadva közösen felépítettek azt a csapatot, amely éveken át olyan sikereket ért el, mint azelőtt senki. 
Emlékszem, mikor tavaly az utolsó előtti futamon Hamilton Covid miatt nem vehetett részt, az egyik csákó - már nem emlékszem, kicsoda, és túl lusta vagyok, hogy visszalapozzak - azt irta (ahelyett, hogy aggódalmát és jókívánságát fejezte volna ki olyan valaki iránt, akire a már lassan 5 millió emberi életet követelő vírus sújtott le), hogy: "Na tessék, George Russell most bizonyította be, hogy szinte bárki ül be az F1 jelenlegi legjobb autójába, simán nyerhet vele, még ha élete első F1 versenyét futja is. 65 körig simán vezetett 8 másodperccel Bottas előtt és ott a csapat erősen keresztbe tett neki a gumi csereberénél, összekevertek mindent és mindenkit... különben győz élete első F1 versenyén. Nem kell ehhez túlértékelt versenyzőnek lenni..."  Vagy valami ehhez hasonlót irt, tényleg nem emlékszem már pontosan. 
Mindenesetre az illető már ott baromságot irt, hogy "élete első F1 versenyét futja is", mert Russel egész szezonban versenyzett a Williams csapatában, és a Mercedes csapatfőnökének, Toto Wolffnak a protezsáltja, tehát eléggé bennfentesnek tekinthető a Mercedes csapaton belül. No meg az illető biztos nem az első fiatalságát élheti, vagy csak nagyon rossz memóriával rendelkezik (vagy szemellenzővel szemléli a dolgokat), mert azt már teljesen elfelejtette, hogy amikor 1999-ben Schumacher lábtörést szenvedett a 16 futamból álló szezon nyolcadik fordulóján, Angliában (és kénytelen volt kihagyni majdnem az egész szezont, tehát nulla esélye volt a bajnoki címre), minek következtében a Ferrari csapat azonnal leállt az azévi autó fejlesztésével, és gőzerővel dolgozott a következő évin, a teljesen mellőzött másodszámú pilótájuk, Eddie Irvine megmutatta, hogy ha csak egy ilyen csonka esélyt is kap a világbajnoki cím megszerzésére, az utolsó futamig harcban lesz érte (még ha 2 ponttal végül alul is maradt a McLarenes Mika Häkkinennel szemben, ahol ellenben a Ferrarival, egész évben fejlesztették a '99-es autót). Mint ahogy arról is megfeledkezett az illető, hogy a Schumacher helyére beugró Mika Salo is futamot nyerhetett volna, ha nem kellett volna átadnia az első helyet a bajnoki címért kevés lőszerrel harcba szálló Irvine-nak. Tehát domináns autókkal tudnak mások is nyerni, de ez még nem jelenti azt, hogy képesek lennének a nehéz helyzetekben is úgy helytállni, mint a legnagyobbak.
A szókimondóságáról legalább annyira, mint a balesetéről híres Lauda erre azt mondaná, hogy "aki ezt másképp látja, az ostoba".

Az a baj maestro, hogy irományod 2/3-a nem a könyvről szól, hanem arról, hogy megsértődtél, mert nem hozsannázom csontig imádott lieblinged...

Mutatom:

Emlékszem, mikor tavaly az utolsó előtti futamon Hamilton Covid miatt nem vehetett részt, az egyik csákó - már nem emlékszem, kicsoda, és túl lusta vagyok, hogy visszalapozzak...
Tévedés, nem voltál rest visszakeresni és hajszálpontosan idézni amit akkor írtam...
ahelyett, hogy aggódalmát és jókívánságát fejezte volna ki olyan valaki iránt, akire a már lassan 5 millió emberi életet követelő vírus sújtott le...
Te biztos még dísztáviratot is küldtél neki, meg szívecskékkel szórtad meg a twitterét, face-ét, instáját... Aztán a maradék 4999999 áldozatnak? Vagy ők nem számítanak, csak szíved szottya? Értük nem aggódtál úgy? Pedig a túlnyomó részüknek esélyük sem volt meggyógyulni ellentétben a celebbel...
Vagy valami ehhez hasonlót irt, tényleg nem emlékszem már pontosan.
Újabb nettó hazugság, hiszen hajszálpontosan idéztél...

Mindenesetre az illető már ott baromságot irt, hogy "élete első F1 versenyét futja is", mert Russel egész szezonban versenyzett a Williams csapatában...
Igaz, "versenyzett"... hány kört is kapott futamonként, hányszor is esett ki? Mondom ezt úgy, hogy kedveltem a Williams csapatot, meg az öreg Franket is... kár hogy rég nincs akkora büdzséjük, hogy éllovas közeli autót tudjanak fabrikálni, pedig jó lenne látni, hogy újra versenyben lennének és nem a futottak még kategória...
Tehát domináns autókkal tudnak mások is nyerni, de ez még nem jelenti azt, hogy képesek lennének a nehéz helyzetekben is úgy helytállni, mint a legnagyobbak.
Dehogynem... ez már nem a Lauda/Hunt korszak, a kézi váltó, meg a direkt kormányzás, meg a kocsiban kb védtelen versenyző. Ha olyan autó van a feneke alatt, amivel simán szerez egy kiállásnyi előnyt a verseny egyharmadánál, a jelenlegi versenyzők 95%-a képes lenne nyerni manapság...
Lauda korában még a versenyző tehetsége számított, manapság meg a számítógép, meg pár hozzáértő, aki képes kezelni és előre megmondani mi a jó stratégia, az adott másodpercben...

Értem én, hogy szarul érint, hogy a szíved szottyát mostanság sorra lepofozza egy 23 éves "nyikhaj", kellemetlen lehet.
De ettől még ez a topik a könyvekről, könyvismertetőkről szól és nem arról, hogy vérig sértődve másokat kezdj el fikázni, akik nem hajlandók a brit celeb lieblinged előtt hasra esni...

Ez utóbbi mondat a modiknak is szól... a miheztartás végett...
Meguntam, hogy néma embereknek fordítok, sosem szól senki semmit a fórumon, ahova felrakom. © Mammut
A legtöbb user úgy viselkedik, mintha a havi fizetését ideutalná, hogy felirat készüljön. © Mx.
A felirat nem jog, hanem a fordítója által biztosított lehetőség. © quinnell.






[-] Az alábbi 3 felhasználó kedveli Maci Laci hozzászólását:
  • Mor Tuadh, Romeoo, Szaszika
Válaszol
Én is kedveltem Laudát, de hogyan jön ez a topicba? Angry
[-] Az alábbi 1 felhasználó kedveli hockeyapu hozzászólását:
  • Szaszika
Válaszol
Ljudmila Ulickaja: Daniel Stein, tolmács 

[Kép: covers_8956.jpg?1547786919]

Ha tudtam volna már az elején, milyen kemény (no meg vastag) fába vágom a fejszémet, talán... Angel
A címszereplő mintája valós, létező személy volt, azonban az író nem egy egyszerű életrajzi regényt akart írni, ezért főhőse nevét megváltoztatta és kitalált, szimbolikus személlyé változtatta. Napló, levél, előadás, feljegyzés, prospektus, távirat, magnófelvétel, életrajz, önéletrajz, hirdetmény, újságcikk, cédula, ügynöki jelentés, kritika, liturgia, jegyzőkönyv, pszichiátriai szakvélemény, kihallgatás, prédikáció, képaláírás – ennyi féle műfajt, dokumentum típust használ fel az író, hogy írását hitelessé, valószerűvé tegye.
Daniel Stein (valós nevén Oswald Rufeisen), a lengyel zsidó menekült, aki szinte gyerekként a Gestapo tolmácsa lesz a megszállt Litvániában, közben életét kockáztatva zsidókat szöktet a gettóból, aztán partizánnak áll, majd a háború után egy krakkói kolostorban szerzetesi fogadalmat tesz, hogy néhány év múlva Izraelbe utazzon; föltett szándéka, hogy ott az őskeresztény közösségek mintájára föléleszti Jakab, az Úr testvére egyházát. Egész élete csupa hit, csupa szeretet, csupa szolgálat. Ám egy idealistának a Szentföldön sincs könnyű dolga, a világ mindenütt a maga módján bánik velük…
Sok fejezetnél nem tudtam elképzelni, mi köze a regényhez (a végére érve se nagyon jöttem rá). Meg rengeteg vallás, rengeteg. Rolleyes
Ám egy fejezet nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Az emszki gettói menekülés 50. évfordulója alkalmából érdekes történetet mesélt el az egyik túlélő.

Egy kis vallás

Show Contentspoiler:

Innen válik "érdekessé":  Blush
Történelmi tények:
"A világ teremtése utáni 2449. évben Áv kilencedikén (i. e. 1313-ban) a Mindenható ítéletet hozott, mely szerint az Egyiptomból kijött nemzedék arra kárhoztatott, hogy 40 évig a pusztában bolyongjon, és úgy pusztuljon el, hogy végül ne lássa meg Izrael országát.
A világ teremtése utáni 3338. évben Áv kilencedikén (i. e. 422-ben) Nabukodonozor, Babilónia királya lerombolta és fölégette az Első Templomot, amelyet Salamon építtetett az i. e. IX. században.
A világ teremtése utáni 3828. évben Áv kilencedikén (i. e. 68-ban) Titus Vespasianus római hadvezér (később császár) lerombolta a Második Templomot, amely az i. e. IV. században épült.
Az i. sz. 135. évben Áv kilencedik napján elesett a zsidó felkelők utolsó erőssége, és a felkelők vezérét, Simon Bar Kochbát megölték. Dion Cassius római történetíró tanúsága szerint a felkelés harcaiban ötszáznyolcvanezer zsidó halt meg, ötven megerősített várost és nyolcvanöt települést romboltak le, majdnem egész Júdea fölperzselt pusztasággá változott.
Néhány évvel Bar Kochba veresége után Turnus Rufus római helytartó Áv kilencedikén szántatta fel a Templom helyét és környékét. Valóra váltak a próféta szavai: „Siont felszántják, mint a szántóföldet; Jeruzsálem romhalmazzá válik, és a templom hegye erdős magaslattá lesz.” A bitorlók megtiltották a zsidóknak, hogy Jeruzsálemben éljenek. A tilalom megszegőire halálbüntetés várt. Jeruzsálem pogány várossá lett, Aelia Capitollna néven.
1095-ben Áv kilencedikén hirdette meg II. Urbán pápa az első keresztes hadjáratot, melynek eredményeként „Jézus katonái” több tízezer zsidót megöltek és rengeteg zsidó közösséget megsemmisítettek.
1290-ben Áv kilencedikén vette kezdetét a zsidók tömeges elűzése Angliából, 1306. Áv 9-én pedig Franciaországból.
1348-ban Áv kilencedikén vádolták meg a zsidókat, hogy ők szervezték a történelem egyik legsúlyosabb pestisjárványát, a „Fekete halált”. A vád kegyetlen pogrom – és gyilkosságsorozathoz vezetett.
1492-ben Áv kilencedikén adta ki parancsát II. Aragóniái Ferdinánd spanyol király és I. Kasztíliai Izabella a zsidók Spanyolországból való elűzésére.
1555-ben Áv kilencedikén vették körül fallal és alakították gettóvá Róma zsidók lakta negyedeit, két év múlva pedig ugyancsak Áv kilencedikén zárták gettóba a többi itáliai zsidót.
1648-ban Áv kilencedikén mészároltak le több tíz –, néhol több százezer zsidót Lengyelországban, Ukrajnában és Besszarábiában, amit Hmelnyickij és harcostársai szerveztek.
1882-ben Áv kilencedikén kezdődtek Oroszországban a zsidó közösségek elleni pogromok a zsidók megtelepülési körzeteiben.
1942-ben Áv kilencedikén kezdődött a zsidók deportálása a varsói gettóból, ugyanezen a napon kezdte meg működését a treblinkai haláltábor.
Tomas Masaryk, Brezsnyev nem szarik.

Nem mindegy, hogy egy kulcs több zárat nyit, vagy egy zárat több kulcs nyit.
Válaszol
Lichter Péter -52 kultfilm (2019)

[Kép: Image1.jpg]

Kellemes olvasmány "kezdő" és szőröstökű profi filmrajongóknak egyaránt, tudom ajánlani.
Válaszol


Fórumra ugrás:


Jelenlevő felhasználók ebben a témában: 1 Vendég